Bedøvelse

Hjem » Nyttig å vite » Ny teknologi » Bedøvelse

Bedøvelse

Smertefri bedøvelse. At tannbehandling skal være smertefri har ikke alltid Heldigvis har vi i dag muligheten til å kunne si at all tannbehandling skal foregå uten smerter.

Bedøvelse i Rygge, Østfold

Smertefri tannbehandling

At tannbehandling skal være smertefri har ikke alltid vært tilfellet. Heldigvis har vi i dag muligheten til å kunne si at all tannbehandling skal foregå uten smerter.

Gammel og ny teknikk

Bedøvelsessprøyten har eksistert i over 100 år. De siste to årene har vi ved vår klinikk tatt i bruk en ny form for bedøvelse, kalt ”The Wand” (tryllestaven). Dette har gjort det mulig å sette bedøvelse på en enda mer skånsom måte enn tidligere, og i tillegg kan vi ofte bedøve en enkelt tann uten at leppe og tunge er bedøvet i mange timer etterpå. I motsetning til en vanlig sprøyte har vi mye bedre kontroll og kan være enda mer forsiktig når vi setter bedøvelsen.

Positive erfaringer

Erfaringene så langt har vært meget positive. Mange barn, men også voksne pasienter synes den tradisjonelle sprøyten ser skummel og forhistorisk ut. I vår travle hverdag er det mange som setter pris på å kunne reise rett fra tannlegebesøket til f.eks et møte uten å føle at taleevnen er redusert etter besøket.

Prinsippet bak bedøvelsesteknikken er at det brukes en digital pumpe som doserer bedøvelsesvæsken svært langsomt inn i vevet rundt tannen. Studier som har vært gjort med denne teknikken viser at pasientene knapt merker at bedøvelsen settes.