Ny teknologi

Hjem » Nyttig å vite » Ny teknologi

Ny teknologi

Grunnstoffet titan kan aksepteres av kroppen nesten som om det var dens eget vev. Dette gjør at pasienter kan få nye røtter fremstilt i titan som vokser fast i kjevebenet.

Ny teknologi i Rygge i Østfold

Med en liten operasjon kan tannlegen feste titanskruer, eller fiksturer som det kalles på fagspråket, i kjeven. På fiksturen festes siden en såkalt distanse som stikker ut en bit gjennom tannkjøttet. En krone eller bro limes eller skrus deretter fast på distansen.

Når behandlingen utføres er det viktig at pasienten er frisk, men også pasienter med medisinsk balanserte sykdommer kan få implantater. Høy alder er sjelden et problem.

Komplikasjoner er uvanlig

Inngrepet skjer vanligvis ved hjelp av lokalbedøvelse og er smertefritt. I løpet av de neste dagene etter operasjonen kan det forekomme hevelse og verking.

Alvorlige og omfattende komplikasjoner er ytterst uvanlige. I noen få tilfeller kan det hende at implantatet ikke fester i kjevebenet. I blant gjør man da om operasjonen. Alternativet er å feste implantatet på færre fiksturer enn hva som var planen fra starten av behandlingen.

Benets kvalitet er avgjørende

Tap av en eller flere tenner gjør at benet der tannroten satt, understimuleres. Det kan føre til at benet sakte løses opp. Fordelen med implantat er at benet stimuleres og at oppløsningen av benet ofte stopper opp.

Jo lenger man venter med implantatbehandling, desto større er risikoen for at det ikke er nok ben å feste fiksturer i. I de tilfeller der kjevebenet er kraftig oppløst går det i blant an å transplantere inn ben. Dette gjøres for at fiksturer med større sikkerhet skal kunne feste seg i benet.

Benets kvalitet er avgjørende for hvor mange fiksturer som får plass. I en helt tannløs kjeve er det vanlig at tannlegen fester seks fiksturer. På fiksturene kan det siden festes en bro med nye tenner.

I blant er det ikke mulig å feste så mange fiksturer. Alternativet kan da være en avtagbar protese, en såkalt dekkprotese. Til tross for at den er avtagbar har den et bra feste mot fiksturene og glir ikke rundt som en protese ofte gjør.

Når det mangler enkelttenner

Implantat er et mer skånsomt, holdbart og vanligvis mer estetisk alternativ til bro som har vært den vanligste behandlingen for å fylle tannluker fram til nå. Broen støtter seg nemlig på tennene foran og bak tannluken, noe som innebærer at tannlegen ofte må slipe ned frisk tannsubstans for å få plass til broen.

Når mange tenner mangler

Når mange tenner mangler eller når de tenner som er igjen er av dårlig kvalitet går det ikke alltid å feste en bro med en god prognose. Tidligere har protese vært den vanligste behandlingsmetoden i slike tilfeller. Den festes med små kroker eller klammere til de gjenværende tennene. Den kan også festes mot tannkjøttet omtrent som en sugekopp. Ulempen er at det kan være vanskelig å venne seg til en protese ettersom det kan gnage og føles som den løsner.

Med hjelp av implantat er det nå mulig å få fastsittende tenner som erstatning for protesen. Undersøkelser viser at 90 prosent av alle implantater som lages i helt tannløse kjever blir vellykede.

Pasientinformasjon

Vet du at du som pasient før en behandling har krav på å få vite hva som skal skje?

Hva er riktig behandling

At du som pasient får den behandlingen som er riktig for deg er viktig. Men hva er riktig behandling?

Digitale bilder

Røntgen har lenge vært et viktig verktøy for å kunne oppdage skader i tenner og kjeveben. Men det er ikke alt vi kan se på røntgen.

Bedøvelse

Smertefri bedøvelse. At tannbehandling skal være smertefri har ikke alltid Heldigvis har vi i dag muligheten til å kunne si at all tannbehandling skal foregå uten smerter.

Digitalt røntgen

Ved hjelp av moderne teknologi som digitalt røntgen og digitalt foto finnes det i dag helt andre muligheter for å involvere pasienten i sin egen tannhelse.